לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

6 + 15 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

עמוד הבית » עורך דין ביטוח לאומי » לעבוד ולקבל קצבת נכות

לעבוד ולקבל קצבת נכות

המוסד לביטוח לאומי משלם מדי שנה קצבאות ותגמולים עבור מבוטחים, עובדים שכירים או עצמאיים שלא מצליחים להשתכר ולכלכל את משפחתם מסיבה כזו או אחרת. במקרים בהם לעובד ישנה נכות רפואית ונקבעה לו דרגת אי כושר, הוא יכול להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית ולהגדיל את הכנסתו החודשית. איך עושים את זה? האם הקצבה מתאימה גם לנכה 100% שרוצה לצאת לעבוד? כל התשובות במאמר שלפניכם.

מי זכאי לעבוד ולקבל קצבת נכות מביטוח לאומי ?

הזכאות לצאת לעבוד ולקבל קצבת נכות כללית מביטוח לאומי ניתנת לעובד שכיר או עצמאי שרוצה לתבוע את הביטוח הלאומי בגין נכות כללית ושהכנסתו אינה עולה על 7,522 ₪ (נכון ל – 1.1.24) ובתנאי שענה על שאר תנאי הזכאות לקצבת נכות כללית:

  1. העובד הינו תושב ישראל מעל גיל 18 ולפני גיל פרישה
  2. העובד סובל מנכות רפואית בשיעור של 60% לפחות או בשיעור של 40% לפחות אם יש לו כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה נכות בשיעור 25% לפחות.
  3. נקבעה לעובד דרגת אי כושר עבודה בשיעורים 60%, 65%, 74% או 100%.

 

קצבת נכות למקבלי קצבה שהחלו לעבוד – מהם סכומי הקצבה בהתאם לדרגת אי כושר? מי זכאי?

מקבלי קצבת נכות יהיו זכאים לקצבה בהתאם לדרגת אי כושר ובהתאם להכנסתם מעבודה או מדמי אבטלה. במידה שלמקבלי קצבת הנכות יש בני משפחה התלויים בהם, יתווסף לקצבה גם תשלום הנקרא תוספת תלויים. במידה ויש למקבלי הקצבה הכנסות נוספות מתשלומי פנסיה, תגמולים או הכנסה מרכוש גובה הקצבה לא יושפע, אך גובה תוספת התלויים ישתנה בהתאם למצב המשפחתי.

בטבלה להלן תוכלו לראות כיצד ישתנה סכום קצבת הנכות של עובד המשתכר מדי חודש 10,000 ₪ בהתאם לרמות שונות של דרגת אי כושר ובהתאם למצבו המשפחתי.

דרגת אי כושר שנקבע לעובד

סך ההכנסה מעבודה

הפחתה מהקצבה

גובה הקצבה ליחיד

גובה הקצבה ליחיד עם בת זוג

ליחיד + בת זוג וילד

ליחיד + בת זוג ו-2 ילדים ויותר

60%

10,000

0

2,476

3,858

4,964

6,070

65%

10,000

0

2,636

4,018

5,124

6,230

74%

10,000

0

2,925

4,307

5,413

6,519

100%

10,000

1,259

3,032

4,414

5,520

6,626

את הטבלאות המפורטות והמלאות ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.

 מימוש זכויות קבלת קצבת נכות ועבודה – איך מממשים את הזכות?

על מנת לממש את הזכות לקבל קצבת נכות מעבודה, יש להגיש טופס לתביעת נכות כללית ולהתייצב בפני ועדה רפואית הבוחנת את המקרה ואת יכולתו הגופנית של התובע להשתכר האופן כפי שהיה טרום אירוע הפגיעה ובהתאם היא מחליטה האם לאשר את שיעור הנכות של העובד.

כך למעשה גם עובד שכיר וגם עובד עצמאי יכולים להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות ועבודה.

חשוב לדעת!

במידה ואדם הוכר כבעל נכות כללית והוא יכול לעבוד ולקבל נכות, עליו לדווח לביטוח הלאומי בכל פעם שחל שינוי במשכורת שלו.

 

לעבוד ולקבל קצבת נכות: האם זה לכולם?

כל תביעה לנכות כללית בביטוח הלאומי נבחנת על פי קריטריונים שנקבעו בספר המבחנים והליקויים של המוסד לביטוח הלאומי. לכן, כל אחד יכול להגיש תביעה לקצבת נכות כללית ובתנאי שהכנסתו לא עולה על 7,522 ₪ לחודש (מעודכן ל-2024) ובתנאי שהוא עומד בשאר תאני הזכאות כפי שפירטתי לעיל.

אך גם לאחר הגשת תביעה לנכות כללית, לא כל עובד יהיה זכאי לקבל אותה. מדוע? מפני שאל כתב התביעה יש להגיש מסמכים רפואיים המעידים על הבעיה הרפואית ולהתייצב בפני ועדה רפואית של הביטוח הלאומי שתחליט האם התביעה נדחתה או לא.

לכן, במקרים בהם עובדים לא מקבלים קצבת נכות כללית, אך הם רוצים להגיש תביעה כזו מוטב להם לשוחח קודם עם עורך דין ביטוח לאומי על מנת שיוכל להעריך את סיכויי ההצלחה של התביעה.

 

 

שאלות ותשובות

כמה אפשר לעבוד ולקבל קצבת נכות?

על פי חוק לרון ניתן לעבוד ולקבל קצבה חודשית. כל אדם יכול לעבוד עד שכר של 6,297 ₪ מבלי שקצבתו תפגע. ככל ואדם ישתכר בשכר גבוה יותר – קצבתו תופחת הדרגתית עד לשכר בערך של 15,000 ₪ שאז תקוזז הקצבה במלואה. אם אדם נשוי ומקבל קצבה עבור תלויים ו/או בן זוג שכרו יכול להיות גבוה יותר.

עד איזה סכום אפשר לעבוד ולקבל קצבת נכות?

ניתן לעבוד עד שכר של 15,500 ₪ ולקבל קצבת נכות ותוספת תלויים. ככל שנכותו של התובע גבוהה יותר יוכל לעבוד תחת שכר גבוה יותר.

האם נכה 100 אחוז יכול לעבוד?

כן, נכה בעל 100% נכות יכול לעבוד, יחד עם זאת מוטב לו להתייעץ קודם עם עורך דין ביטוח לאומי ולבחון האם היציאה לעבודה משתלמת שכן, החל משכר בגובה 6,500 ₪ ישנה הפחתה בגובה הקצבה.

מידע נוסף

כסא גלגלים - גמלת נכות - ילד נכה - נכות כללית - ביטוח לאומי - ילד נכה עם ליקוי - גמלה לילד נכה

הגשת תביעה לגמלת ניידות

יש לכם ליקויים ברגליים (ע"פ רשימת הליקויים) המגבילים אתכם בניידות? המאמר הבא בשבילכם. כיצד ניתן להגיש תביעה עבור גמלת ניידות? מהם סוגי ההטבות הנכללות בגמלה? מי אינו זכאי לגמלת ניידות?

מה נותנים אחוזי נכות - תביעה לנכות

אחוזי נכות - מה הם נותנים?

על מנת לקבוע את דרגת אי כשירות האדם, יש צורך לעבור ועדה רפואית בביטוח לאומי. ועדה זו אחראית על קביעת אחוזי הנכות הרפואית. אם כן, כיצד נקבעים אחוזי הנכות? מה קורה בתביעות נפגעי עבודה?

 

אובדן כושר עבודה

קצבת ניידות

קצבת הניידות מהווה חלק משורת ההטבות הניתנות ע"י ביטוח לאומי. מי הם זכאי הקצבה? מי קובע את המוגבלות בניידות? מהם הסוגים הקיימים לקצבת ניידות ואילו בקשות ותביעות ניתן להגיש במסגרת קצבת הניידות? האם ניתן להגיש עבור כל סוגי הליקויים?

 

תמונת המחשה לפציעה ושיקום

אובדן כושר עבודה תעסוקתי

אובדן כושר עבודה תעסוקתי הוא מצב רפואי קבוע / זמני / חלקי / מלא הנקבע על ידי רופא תעסוקתי עבור מי שאינו יכול לחזור לעבוד בשל תאונה / מחלה. את מי אפשר לתבוע? האם ניתן לערער על דחייה?

דילוג לתוכן